ÚVOD
Články a zprávy
Užitečné informace
Pro dopravce
Nová generace tachografů bude mít zabudovaný modul pro družicovou navigaci

Nová generace tachografů bude mít zabudovaný modul pro družicovou navigaci

Obsluha digitálního tachografu je z pohledu řidiče podstatně jednodušší než tachografu analogového. Pokud řidič kartu z tachografu vůbec nevyjímá a na vozidle se tedy s jiným řidičem nestřídá, jsou téměř všechny činnosti zaznamenávány automaticky.

Řidič pouze volí druh činnosti, která má být zaznamenána, pokud se vozidlo nepohybuje. Jsou zde ale výjimky.

První z nich je situace, kdy je část přepravy prováděna najetím vozidla na loď nebo vlak. V takovém případě (pokud má k dispozici lůžko nebo lehátko) řidič po najetí na loď/vlak zvolí ručně na tachografu symbol lodi.

Obdobně je tomu v případě, že řidič koná přepravu, která nespadá do působnosti nařízení 561/2006. Taková situace může nastat při pohybu vozidla po neveřejných komunikacích, nebo pokud přeprava spadá do některé z výjimek podle článku 3 zmiňovaného nařízení. Potom řidič vybere v menu tachografu speciální režim s označením „OUT“. V tomto režimu je pak činnost řízení vozidla posuzována z pohledu nařízení pouze jako práce, ale ne jako řízení.

Předchozí dvě volby budou řidiči využívat spíše ojediněle. Je tu ale ještě třetí situace, kdy řidič musí provádět ruční zadávání denně. Stejně jako je tomu u analogového tachografu, musí být ze záznamu patrné místo začátku a konce pracovní směny. U digitálního tachografu však na rozdíl od analogového stačí zaznamenat (zvolit) příslušný stát.

Připravovaná nová generace tachografů bude mít v sobě již zabudovaný modul pro družicovou navigaci a místo zahájení a ukončení činnosti pak bude zaznamenáváno automaticky.

Nevkládání země začátku a konce pracovní směny je porušením nařízení 3821/85, článku 15, odstavce 5 a). Další obtíže může přinést absence tohoto záznamu při kontrole dodržování pravidel kabotáže.

Je třeba si uvědomit, že požadavky na záznamy prováděné analogovým i digitálním tachografem jsou obdobné a že stejně, jak je běžné, že řidič zaznamená místo začátku a konce směny na záznamový list, musí ho zaznamenat i prostřednictvím digitálního tachografu na paměťovou kartu.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…