ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Manipulací neubývá

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale významně posouvají i ti, kteří se snaží bezpečnostní opatření obejít. Také proto jsou tu kontroloři, kteří ověřují pravost záznamu a pokud je to v jejich silách, zjistí i příčinu nesprávného provedení záznamu.

Doba, kdy na ovlivnění funkce digitálního tachografu stačil pouhý magnet, je naštěstí až na výjimky pryč. Podstatou moderních manipulací již nebývá hardwarový zásah do systému tachografu, ale mnohem méně nápadná úprava softwarového vybavení. To přitom není nijak snadná záležitost, kterou by svedl sám řidič nebo dopravce. Nelegální úpravy pocházejí z rukou několika málo specialistů, výsledky jejich práce jsou ale viditelné napříč celou Evropou.

Nějakou dobu byli kontroloři při silničních kontrolách limitováni technickými znalostmi a vybavením. Dnes už dokáží někteří z nich vyčíst důležité údaje z řídicích jednotek vozidla a na základě těchto informací stanovit další postupy, které mohou vést k odhalení této nedovolené úpravy.

Díky novým zkušenostem a za pomoci speciálního zařízení jsme jen během měsíce dubna odhalili při provádění státního odborného dozoru tři případy, kdy měl tachograf nedovolenou softwarovou úpravu. Řidiči těchto vozidel mohli po zadání jedinečného kódu sami rozhodnout, zda se má jízda vozidla zaznamenat jako řízení nebo se má naopak vykazovat jako odpočinek. To by v případě schváleného a funkčního tachografu nepřicházelo v úvahu.

Pokud je na základě dostupných údajů možné prokázat řidiči takové obcházení předpisů, je ve správním řízení uložena pokuta do výše 50 000 Kč, a navíc zákaz činnosti řízení velkého vozidla. Dopravci může být i bez prokázání používání uložen trest až do výše 350 000 Kč a při opakovaném přestupku je ještě zahájeno řízení o ztrátě dobré pověsti. Tím je pak na nějakou dobu vyloučen z oblasti podnikání v silniční dopravě.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…