ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
V kurzu jsou softwarové manipulace

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku také nepoctiví dopravci.

Někteří se po silniční kontrole, při které bylo nedovolené zařízení z vozidla demontováno a případ byl odeslán dopravnímu úřadu, rozhodli v podvodech dále nepokračovat. Jiní jen zvolili jinou formu takřka neomezené doby řízení svých řidičů a používají osvědčenou metodu v podobě neplatné nebo cizí karty řidiče.

Poslední skupinu pak tvoří dopravci, kteří využili nabídku černého trhu a objednali si do svých vozidel úpravu software tachografu. Ještě poměrně nedávno nebylo prakticky možné takovou úpravu při kontrole poznat a pokud ano, jednalo se pouze o podezření bez nezbytných důkazů.

Situace se ale mění. Současné moderní prostředky pomáhají i nám kontrolorům. Vstoupili jsme sice do hry se zpožděním, zato ale s jistotou. V určitých případech končí kontrola tím, že je z vozidla vymontován tachograf s upraveným softwarem a vozidlo se o tohoto okamžiku stává nepojízdným.

Případů zjištěných softwarových manipulací již bylo mnoho, ale za zmínku stojí jedna velmi dobře provedená kontrolní akce z předminulého týdne. Během jednoho dne byla vozidla podezřelého zahraniční dopravce kontrolována hned na třech místech v ČR. Dvě kontroly byly v režii PČR, jedna „zdvojená“ pak v rukou našich kolegů s pověřením k výkonu státního odborného dozoru. Kromě zaplacení vysoké kauce měl dopravce ještě další problém. Jeho řidiči nemohli se čtyřmi upravenými vozidly dále pokračovat v jízdě, protože autorizované dílny neměly dostatečné kapacity pro montáž nových tachografů. Ta se musela odsunout až o několik dnů.

Naštěstí se velmi blíží doba, kdy vozidla vybavená staršími typy tachografů nebude možno používat v mezinárodním provozu. Nové tachografy mají vyšší stupeň zabezpečení a prozatím není znám žádný případ, kdy byl tachograf druhé generace takto upraven.

V klidu ale nejsme, tlak na dopravce od zákazníků a následně pak od dopravců na řidiče je velký. Někteří si hledají svoje cesty, jak zůstat na trhu a zajistit si požadovaný zisk.

Kontroloři se zase musí snažit, aby před neférovým náskokem chránili všechny poctivé dopravce a aby na silnicích bylo alespoň trochu bezpečněji. Věděli jste například, že některé úpravy tachografů vyřazují z činnosti veškeré asistenční systémy? Bez adaptivního tempomatu se řidič asi dokáže obejít, ale bez asistenčních systémů týkajících se brzd už sotva. Zejména v situacích, kdy je povrch vozovky mokrý nebo namrzlý.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku…

Mezinárodní spolupráce v oblasti ADR

V nedávné době jsme se aktivně zúčastnili několika mezinárodních akcí zaměřených na kontrolu…

Tradiční trojstranné setkání řidičů dálkové dopravy v Německu

Německý Federální úřad pro dopravu a logistiku (BALM) pořádal 4. září 2024, spolu s policií v Sasku…

S opravou tachografu se nečeká

Povinnost vybavit vozidlo odpovídajícím typem tachografu platí pro všechny dopravce, na něž se…