ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Řídíte právě kamion? Zastavte, silniční kontrola

Řídíte právě kamion? Zastavte, silniční kontrola

Zastavovací terč a pokyn policisty k odbočení na kontrolní místo nevidí řidiči rádi. Tím méně ti, kteří řídí kamion nebo autobus. Kontrola těchto užitkových vozidel je totiž poněkud rozsáhlejší a podrobnější, než kontrola osobního vozidla.

Na kontrolním stanovišti v Malé Skále je i vozidlo s nápisem Centrum služeb pro silniční dopravu. Tato organizace Ministerstva dopravy provozuje 15 mobilních expertních jednotek (MEJ), jejichž pracovníci jsou odborníky v oblastech sociálních předpisů, přepravy nebezpečných věcí v režimu ADR, technického stavu vozidel, váhy a rozměrů vozidel, uložení a upevnění nákladu.

Jak probíhá běžný pracovní den mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu v Libereckém kraji? Páteční dopoledne na kontrolním stanovišti Malá Skála začíná obvyklou přípravou technického vybavení. Přítomná je samozřejmě Policie České republiky, jejíž příslušník je oprávněn zastavovat vozidla a řešit případné závady a přestupky. Z pohledu pouhého pozorovatele se může kontrolní činnost jevit poněkud jednotvárně. Proto jsme vedoucímu MEJ Libereckého kraje, panu Bc. Pavlu Hessovi, položili několika otázek a požádali ho o přiblížení a alespoň částečné objasnění této problematiky:

Pane Hessi, zjistili jste u dnes již zkontrolovaných vozidel nějaké závady?

V nákladovém prostoru jednoho vozidla měl řidič naloženy kanystry a sudy s nebezpečnými látkami, podléhajícími přepravě dle mezinárodní dohody ADR. Tento náklad si řádně nezajistil proti pohybu a v průběhu přepravy mohlo dojít k poškození obalů a úniku látek mimo vozidlo. Kontrolou technického stavu vozidla jsem zjistil několik závad.

Kontrolujete tedy také technický stav vozidel. Nemohou řidiči namítat, že přece nejste stanice technické kontroly?

K této situaci doposud nedošlo, řidiči si na nás už zvykli. Kdyby přeci jen, většina z nás se může prokázat osvědčením technika STK.

Jaké závady v technickém stavu nacházíte nejčastěji a jaké považujete za nejzávažnější z hlediska bezpečnosti silničního provozu?

Nejčastějšími závadami jsou úniky provozních médií, závady v osvětlení, svítící ozdobné prvky nepovolených barev, montáž většího počtu světlometů než povoluje legislativa, uložení různých předmětů na palubní desce vozidla – plyšové hračky, laptopy, přihrádky na písemnosti, vyskytuje se jich samozřejmě mnohem více. Mezi nejzávažnější závady dle mého pohledu patří závady v systému řízení vozidla, v brzdovém systému, popraskané brzdové kotouče, hadice a potrubí, dále poškozené pneumatiky, závady ve spojení rámu a karoserie, koroze a praskliny.

Velké problémy může způsobit špatně nebo nedostatečně upevněný náklad, nejenom ten, který se týká přepravy nebezpečných látek. Setkáváte se s touto závadou často?

Problematika nedostatečně nebo nijak zajištěného nákladu je velmi častá. Mnohdy slyšíme: To se nehne. Přitom díky nedostatečně nebo vůbec zajištěnému nákladu bylo dokumentováno mnoho závažných dopravních nehod s nemalými škodami.

Nedodržování bezpečnostních přestávek a povinných odpočinků může vyústit ve velmi závažné nehody. Jaká je situace v této oblasti?

S nedodržováním bezpečnostních přestávek a povinných odpočinků je to jako na houpačce.Vyskytnou se období, kdy není shledáno žádné porušení v režimu řidičů. Ovšem téměř pravidelně potom nastane období, kdy je tomu přesně naopak. Oboje platí jak pro naše, tak i pro zahraniční řidiče.

Pracujete v mobilní jednotce již poměrně dlouho. Jak byste hodnotil současnou situaci? Zlepšuje se technický stav vozidel nebo povědomí dopravců a řidičů o platné legislativě, či je tomu naopak?

Hodnotit současnou situaci mohu pouze v Libereckém kraji. Technický stav vozidel, dle mého, delší dobu stagnuje na stejné úrovni. Je přímo závislý na péči majitele a zde jsou mnohdy propastné rozdíly. Povědomí řidičů o platné legislativě sice nějaké existuje, ale při řešení jakýchkoliv problémů slyšíme – na školení nám říkali…, takže získat alespoň minimální náhled na jejich legislativní přehled nemá vypovídající hodnotu.

Z vyjádření vedoucího MEJ Libereckého kraje je zřejmé, že zjištěné závady mohou být opravdu velmi nebezpečné pro samotné řidiče, ostatní účastníky silničního provozu i životní prostředí. Silniční kontrola, která odhalí například popisované závady v řízení vozidla nebo v brzdovém systému, může zabránit velmi závažným následkům. Mnohem závažnějším, než je pokuta, která neodvratně následuje…

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…