ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Spodní plnicí nebo vyprazdňovací otvory cisternových vozidel

Spodní plnicí nebo vyprazdňovací otvory cisternových vozidel

Při společné kontrolní činnosti pracovníků Mobilních expertních jednotek (MEJ) Centra služeb pro silniční dopravu s Policií České republiky zaměřené na dodržování podmínek pro přepravu nebezpečných věcí po silnici cisternovými vozidly se poměrně často objevuje závada týkající se nedostatečně uzavřeného spodního uzavíracího zařízení na konci plnicího nebo vyprazdňovacího potrubí.

V rámci dohody ADR je toto téma uvedeno v ustanovení 6.8.2.2.2, kde jsou specifikovány počty a druhy uzávěrů. Uzavíracím zařízením na konci každého potrubí dle tohoto ustanovení může být šroubový uzávěr, slepá příruba nebo jiný stejně účinný prostředek. Toto uzavírací zařízení musí být tak těsné, že nemůže dojít k úniku látky.

Uzavírací zařízení na konci potrubí ve velkém procentu případů neodpovídá výše uvedenému ustanovení o těsnosti. Je zpravidla řešeno formou rychlospojek s upínací objímkou, kdy tyto rychlospojky bývají často poškozeny, opotřebeny, nebo je použita na upínací objímce nevhodná páka pro daný konkrétní případ.



Na prvním obrázku výše je vidět příklad použití nevhodné upínací objímky ve standardním provedení. Kompletnímu dotlačení páky, tak aby zuby páky mohly zapadnout do ozubeného oblouku spojky, brání poměrně velká příruba. Na druhém obrázku je vidět již opotřebená, uvolněná páka, kvůli které se může objímka vlivem provozu uvolnit.



Aby byla zajištěna bezchybná aretace, a to především v případech, kdy klasickou páku nelze použít, jsou k dispozici pro tyto spojky objímky v provedení se zalomenou pákou. Zalomená páka poté umožňuje dokonalé spojení a zaručuje těsnost systému.



 Této problematice je potřeba věnovat zvýšenou pozornost a důsledností při uzavírání výpustných a plnících otvorů cisternových vozidlech přepravujících nebezpečné věci zabránit možným bezpečnostním rizikům. Rozhodně je nepřípustné, aby v případě přepravy nebezpečných věcí nebyla cisterna řádně uzavřena a to ani v případě prázdné nevyčištěné cisterny.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…

Setkání s ministrem dopravy

Do programu letošního výročního setkání mobilních expertních jednotek CSPSD byla zařazena také část…