ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Výstražné vesty se měnit nemusí

Výstražné vesty se měnit nemusí

Motorová vozidla, s výjimkou motocyklů a mopedů, musí být vybavena oděvním doplňkem s označením z retroreflexního materiálu. Vyhláška č. 294/2015 Sb., uvádí příklady výstražných oděvů v příloze č. 12.

Jedním z oděvních doplňků je vesta:

Ke způsobu užití těchto doplňků § 19 citované vyhlášky:

Vzor a způsob užití oděvních doplňků s označením z retroreflexního materiálu

(1) Oděvními doplňky jsou blůza, kabát, tričko, vesta nebo kalhoty fluorescenční žluté nebo fluorescenční oranžovo-červené barvy doplněné retroreflexními pásy (dále jen „výstražný oděv“). Retroreflexní pásy a fluorescenční plochy musí být na výstražném oděvu vhodně umístěny a provedeny v dostatečné ploše. Tyto podmínky jsou splněny, odpovídá-li výstražný oděv požadavkům příslušné harmonizované evropské normy1).

1) ČSN EN ISO 20471:2013. Oděvy s vysokou viditelností – Zkušební metody a požadavky.

(Poznámka: Vyhláška č. 30/2001 Sb. uváděla normu ČSN EN 471.)



Převzato z: http://shop.normy.biz/detail/94009

Anotace obsahu normy

V této mezinárodní normě jsou stanoveny požadavky na oděv s vysokou viditelností, který je schopen vizuálně signalizovat přítomnost uživatele pro obsluhu vozidel nebo jiných mechanizovaných prostředků za jakýchkoliv světelných podmínek při denním světle i při osvětlení světlomety vozidel za tmy. Obsahuje kvalitativní požadavky jak na barvu a retroreflexi, tak na minimální plochy a umístění materiálů na ochranném oděvu. Tato mezinárodní norma není použitelná pro situace se středním a nízkým rizikem.


K otázce, zda si motoristé musí výstražné vesty vyměnit, se jednoznačně vyjádřilo Ministerstvo dopravy:

Ministerstvo dopravy se důrazně ohrazuje proti informacím některých médií, podle nichž mají motoristé v souvislosti se změnou vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, měnit výstražné vesty v povinné výbavě vozidla. Z dané vyhlášky žádná taková povinnost nevyplývá.

„Ochranné vlastnosti vest, které odpovídaly dřívější evropské normě EN 471, jsou z hlediska bezpečnosti dostatečné a odpovídají technickým požadavkům. Rád bych tedy motoristy jednoznačně uklidnil, že nemusí vyhazovat vesty, které pořídili dříve a kupovat nové. Platí, že vesta, která je součástí povinné výbavy, musí odpovídat evropské normě (označení EN 471 nebo EN ISO 20471). Z žádného předpisu ale nevyplývá, že starší vesty plnící tuto normu nejsou v pořádku a lidé je nemohou používat,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Požadavky novelizované evropské normy se vztahují na nové produkty, které výrobci uvádějí na trh. Výrobci také nadále mají povinnost umístit na výrobek označení CE, které vyjadřuje shodu se základními požadavky nařízení vlády a směrnicí. Výstražná vesta do povinné výbavy vozidla ale nepatří mezi ty ochranné oděvy, u nichž se podle normy musí uvádět i číslo notifikované osoby provádějící kontrolu. To se týká jiných, specializovaných, ochranných pomůcek.

http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Motoriste_menit_vystrazne_vesty_v_povinne_vybave_nemusi.htm

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Maďarský Ikarus

Historie těchto velmi známých autobusů začala na budapešťském předměstí v roce 1895. Z původní…

Cyklisté, přechod je pro chodce!

Věta „Přechod pro chodce je určen chodcům“ vypadá poněkud bizarně. A kdyby přechod užívali skutečně…

Evropské silnice jsou stále nejbezpečnější

Na pozemních komunikacích v Evropské unii bylo v roce 2017 usmrceno následkem dopravních nehod 25…

Počet obětí nehod stoupá

V prvním čtvrtletí roku 2018 vyšetřovala Policie České republiky 23 048 dopravních nehod; nejvyšší…