ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Odpočinek v kabině vozidla

Odpočinek v kabině vozidla

Již od počátku platnosti nařízení (ES) č. 561/2006 bylo zřejmé, že za určitých podmínek je možné trávit povinný odpočinek řidiče přímo ve vozidle. Vozidlo musí být v takovém případě vybaveno tolika lůžky nebo lehátky, kolik je členů osádky vozidla, navíc nelze odpočinek v žádném případě trávit v jedoucím vozidle.

Jasná pravidla také platí i pro druh odpočinku, který je možné ve vozidle čerpat. Nejčastěji se to týká denního odpočinku, ale článek 8 odst. 8. zmíněného nařízení uvádí také zkrácenou týdenní dobu odpočinku. Z toho zcela logicky vyplývá, že pro běžný týdenní odpočinek v délce alespoň 45 hodin taková možnost není a řidič by měl v případě, že mu vznikla povinnost čerpání běžného týdenního odpočinku, vyhledat jinou možnost pro ubytování nebo se vrátit do místa obvyklého odstavení vozidla.

Přesto někteří dopravci poukazovali na to, že trávit běžnou týdenní dobu odpočinku ve vozidle není nařízením výslovně zakázáno. Spory ukončil až rozsudek Soudního dvora ze dne 20. 12. 2017, který jasně uvedl, že výčet druhů odpočinku, které ve vozidle trávit lze je záměrný a jinou možnost proto nepřipouští.

Některé členské země EU zareagovaly velice rychle a přišly s novými pokutami za porušování této podmínky nebo jen začaly již dříve platné sankce uplatňovat. V Nizozemí hrozí dopravci, který neumožní řidiči trávit běžný týdenní odpočinek v místě s odpovídajícím vybavením pokuta 1 500 EUR, v Belgii 1 800 EUR, Velká Británie ukládá pokutu 300 GBP.

Protože je stále větší tlak na to, aby řidiči čerpali týdenní odpočinky pokud možno doma, je v jednání návrh na změnu nařízení o dobách řízení a odpočinku. Jedna ze změn se má týkat právě způsobu čerpání týdenních odpočinků a způsobu náhrad za zkrácené týdenní odpočinky.

Prozatím je ale třeba dodržovat nařízení (ES) č. 561/2006 v platném znění a vyhnout se tak často vysokým a nepříjemným pokutám.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…