ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Musí být tachograf ověřen?

Musí být tachograf ověřen?

ANO i NE. Tak by se dalo stručně odpovědět na otázku. Ve skutečnosti je problematika složitější a tak otázka potrápila v posledních měsících nejen provozovatele vozidel, ale i řadu STK.

V první řadě je třeba si uvědomit, že dnes neexistuje žádný národní ani evropský předpis, který by vyžadoval povinnou montáž tachografů do vozidel. To, na co jsme byli řadu let zvyklí, již poměrně dlouho neplatí a dnes můžeme říct, že tachograf musí být namontován pouze v tom vozidle, na které se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006 nebo mezinárodní dohoda AETR.

Tachografy proto nemusí mít ta vozidla, na která se zmíněné nařízení vůbec nevztahuje nebo se vztahuje jen částečně. Jsou to nejen dodávky s hmotností nepřesahující 3,5 t, pracovní stroje nebo pojízdné dílny, ale všechny výjimky uvedené v článku 3 zmíněného nařízení. Tzv. národní výjimky, uvedené v článku 13 jsou v ČR rovněž osvobozeny od povinnosti mít ve vozidle tachograf a řidič jeho prostřednictvím nemusí vést záznam o dobách řízení a odpočinku.

Jak ale dopadne takové vozidlo, když bylo přistaveno k provedení pravidelné technické prohlídky? Jestliže tachograf vůbec nemá, nebude při hodnocení technické způsobilosti vozidla žádný problém. Pokud ale tachograf osazen je, což je velmi častý případ, požaduje technik STK, aby plnil podmínky nařízení o tachografech. To zahrnuje plombování, montáž předepsaného typu, ověření a plnou funkčnost. Technik totiž v tomto případě vychází z dosti nejednoznačných kontrolních úkonů, ze kterých se dá vyčíst jak to, že se kontrolují pouze povinně osazené tachografy, tak i to, že jakýkoliv tachograf namontovaný ve vozidle musí plnit podmínky.

Protože je tachograf stanoveným měřidlem, podléhá jeho provoz nejenom nařízení o tachografech, ale i národním předpisům ČR z oblasti metrologie. Ty říkají, že pokud již není měřidlo používáno k účelům, pro které bylo stanoveno, nepodléhá nadále povinnosti ověřování. Vyhláška č. 345/2002 Sb. také mimo jiné říká, že pravidelnému ověřování ve lhůtách nejpozději 2 let podléhají pouze tachografy ve vozidlech, která jsou jimi povinně vybavena.

Ministerstvo dopravy tento stav prozatím napravilo tak, že vydalo Instrukci pro STK č. 3 (Věstník dopravy 2/2018), kde uvádí, že nepovinný tachograf neplnící podmínky nařízení o tachografech, nehodnotí technik STK jako závadu. Podle vyjádření MD bude při novelizaci vyhlášky č. 341/2014 Sb. provedena úprava jejího znění tak, aby již nemohlo docházet k dvojímu výkladu při hodnocení technického stavu vozidla v souvislosti s tachografem.

Obdobný postup mohou řidiči a dopravci očekávat při silniční kontrole a to jak v případě technické silniční kontroly, tak kontroly vedení záznamu a dodržování předepsaných dob řízení a odpočinku. V případě, že by nebyl ověřen tachograf, který je ve vozidle povinně, dopouští se dopravce přestupku, protože nezajistil řádné vedení záznamů. Velmi podobně dopadne i kontrola řidiče samotného. Logicky totiž, pokud má řidič povinnost vést záznam prostřednictvím tachografu, musí tachograf plnit předepsané podmínky. Při nejmenším tedy musí být ověřen. Pokud není, nemůže být platnost provedených záznamů uznána.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku…

Mezinárodní spolupráce v oblasti ADR

V nedávné době jsme se aktivně zúčastnili několika mezinárodních akcí zaměřených na kontrolu…

Tradiční trojstranné setkání řidičů dálkové dopravy v Německu

Německý Federální úřad pro dopravu a logistiku (BALM) pořádal 4. září 2024, spolu s policií v Sasku…

S opravou tachografu se nečeká

Povinnost vybavit vozidlo odpovídajícím typem tachografu platí pro všechny dopravce, na něž se…