Můžeme přezout

Období povinného užití zimních pneumatik končí podle obecné úpravy zákona o silničním provozu 31. března. Odborníci se shodují v tom, že používání zimních pneumatik v nastávajícím období není vhodné.

Datum ani předpokládané povětrnostní podmínky však nejsou rozhodující tam, kde je místní úpravou stanovena povinnost „zimní výbavy“ (příkazová dopravní značka č. C 15a).

Pod značkou může být umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.


Dezén zimních a letních pneumatik

Minimální hloubka dezénu pneumatik je v případě těch letních 1,6 mm. Odborníci však pro bezpečnou jízdu doporučují alespoň 2 mm.

Zimní a letní běhoun pneumatik se podstatně liší. Běhoun těch zimních je rozdělen na více samostatných bloků s hustou sítí lamel pro záběr na sněhu. V dezénu letní pneumatiky je naopak více místa pro maximální odvod vody. Současně ale musí být bezpečné při vyšších rychlostech, a to jak v přímém směru, tak i při jízdě v zatáčkách.

Materiál

Důležitý je i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. Optimální vlastnosti zimních pneumatik se projevují v teplotách cca od -15º C do +7º C. Naproti tomu je letní pneumatika vyrobena pro optimální pracovní teplotu cca od + 15º C do 45º C.

Proč nepoužívat zimní pneumatiky v létě?

Vlastnosti zimních pneumatik se při vyšších teplotách (na vozovce často až 50º C) mění z pozitivních na negativní.

Podle srovnávacího testu Autoklubu ČR dochází u zimních pneumatik používaných v létě k:

  • významnému prodloužení brzdné dráhy až o 45% na mokré vozovce a o 10% na suché vozovce,
  • snížení odolnosti proti podélnému aquaplaningu až o 20%, v testech příčného aquaplaningu byly naměřené hodnoty zimních pneumatik zhruba desetinové oproti letním novým pneumatikám,
  • snížení přilnavosti v zatáčkách na mokré vozovce až o 12%,
  • zvýšenému opotřebení běhounu o cca 20% oproti zimním podmínkám,
  • zhoršení stability ve vyšších rychlostech, hlavně v zatáčkách,
  • zvýšení valivého odporu a tím i spotřeby paliva (byl naměřen rozdíl i několik desetin litru na 100 km),
  • snížení komfortu jízdy díky mírně zvýšené hlučnosti.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Maďarský Ikarus

Historie těchto velmi známých autobusů začala na budapešťském předměstí v roce 1895. Z původní…

Cyklisté, přechod je pro chodce!

Věta „Přechod pro chodce je určen chodcům“ vypadá poněkud bizarně. A kdyby přechod užívali skutečně…

Evropské silnice jsou stále nejbezpečnější

Na pozemních komunikacích v Evropské unii bylo v roce 2017 usmrceno následkem dopravních nehod 25…

Počet obětí nehod stoupá

V prvním čtvrtletí roku 2018 vyšetřovala Policie České republiky 23 048 dopravních nehod; nejvyšší…