Pozor, tramvaj!

Někteří chodci možná ještě stále věří na „absolutní přednost chodců“ na přechodech a mnohdy až příliš spoléhají na to, že řidiči vozidel je nesmějí ohrozit. Jenže tato povinnost se nevztahuje na řidiče tramvaje.

Jak už bylo mnohokrát řečeno, napsáno a zdůrazňováno, jisté povinnosti mají také chodci. Konkrétně ta, která je má chránit před střetem s tramvají, je stručná, transparentní a dokonale srozumitelná. Obsahuje jí třetí odstavec § 54 zákona o silničním provozu:

„Chodec musí dát přednost tramvaji.“

A to i na vyznačených přechodech pro chodce, které se opatřují nápisy „POZOR TRAM!


Proč má tramvaj přednost?

Především proto, že má podstatně delší brzdnou dráhu než motorové vozidlo a nemůže se vyhnout.

„Obecně se dá říct, že tramvaj potřebuje na bezpečné zastavení přibližně nejméně tolik metrů, jakou rychlostí jede. Záleží také na tom, o jaký typ tramvaje jde. Brzdnou dráhu však ovlivňuje mnoho dalších faktorů. Z rychlosti kolem 40 km/h tramvaj dokáže zastavit až na 70 metrech. Samozřejmě je sem započítána reakční doba řidiče a zatížení vozidla, které může být plné cestujících, a tím se brzdná dráha značně prodlužuje. Asi jen málokdo si dokáže představit, jak špatně tramvaj brzdí za deště. Styčná plocha je kov na kov, a když se k tomu ještě přidají nečistoty, je to skoro jako na skluzavce,“ říkají odborníci z dopravního podniku.

Od začátku letošního roku do konce dubna zemřelo při dopravních nehodách 41 chodců, což je o 12 více než ve stejném období loňského roku. Ačkoliv neznáme přesnou příčinu nedávné nehody chodců a tramvaje v centru Prahy, stála život dvou lidí.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…