ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Kontrola kouřivosti vznětových motorů

Kontrola kouřivosti vznětových motorů

V sobotu 23. června 2018 na Pražském okruhu proběhla dopravně bezpečnostní akce za účasti Ministerstva dopravy, Ministerstva životního prostředí, Policie České republiky, Centra služeb pro silniční dopravu, ČVUT a dalších odborných subjektů, zaměřená na odhalování vozidel se vznětovým motorem s nefunkčním nebo absentujícím filtrem pevných částic.

Filtr pevných částic (často DPF – Diesel Particulate Filter) je zařízení odstraňující karcinogenní, velmi jemné prachové částice z výfukových plynů vozidel s naftovým motorem. Systém funguje na principu zachytávání pevných částic (PM – Particulate Matter) na porézním materiálu poloprůchodných kanálků filtru. Filtr je čištěn spálením sazí zachycených sítkem – úplným, nebo na částice menší, které sítkem projdou – vysokou teplotou. Té je dosaženo dvěma způsoby, pasivní nebo aktivní regenerací.

Filtr je často používán pro dosažení příslušné úrovně emisí ve spojení s úpravou výfukových plynů technologií EGR, kde může být kombinován s DOC (Diesel Oxidation Catalyst).

Královehradecká mobilní expertní jednotka se již na takovéto akci v Trutnově jednou podílela, proto prováděla praktické měření na vozidlech, která na předvýběru vytipovali odborníci na měření emisí. Pražská mobilní expertní jednotka poskytla zázemí a servis pracovníkům MD, MŽP a Policii ČR. Po změření a zadokumentování stavu kouřivosti, byla nevyhovující vozidla Policí ČR doprovozena do stanice měření emisí (SME) na Spořilově, kde proběhlo přesné měření jednotlivých vozidel. Z devatenácti zastavených a změřených vozidel jich 6 neprošlo při měření kouřivosti na kontrolním stanovišti. Přesným měřením v SME bylo zjištěno, že 5 vozidel je se vznětovým motorem a jedno s kombinovaným pohonem zážehového motoru a LPG. Z pěti vozidel se vznětovým motorem bylo pouze jediné, které ve stanici měření emisí vyhovělo normám.

Výsledky akce budou dále analyzovány odborníky na měření emisí. Akce podobného druhu se jistě bude opakovat i v jiných regionech, protože kontrolní vzorek vozidel neobsahoval dodávky kategorie N1 a dalších firemních vozidel, která jsou v běžný pracovní den v provozu.


Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…