ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Od soboty jedině s inteligentním tachografem?

Od soboty jedině s inteligentním tachografem?

Ne, tak vážné to nebude a naprosté většiny dopravců i řidičů se změna zpočátku vůbec nedotkne. Na pozoru by ale měli být ti dopravci, kteří hodlají zaregistrovat nákladní vozidlo nebo autobus od 15.6. 2019.

Po letech příprav a očekávání vstupují do hry inteligentní neboli smart tachografy. Nejde o to, že by nově pořízené vozidlo nemohlo být v ČR nebo jiném členském státě zaregistrováno, pokud nebude vybaveno smart tachografem. Zaregistrovat půjde, problém je ale v tom, že pokud se na dopravce a řidiče vztahuje povinnost vedení záznamu o dobách řízení a odpočinku, nemůže být vozidlo uvedené do provozu od 15.6. 2019 vybaveno jiným tachografem než právě inteligentním.

Výrobci, ale i prodejci vozidel o této povinnosti samozřejmě vědí, ale méně znalý dopravce nebo řidič mohou narazit na problém velmi brzy, hned při první při silniční kontrole. Pokud tedy vozidlo nebude vybaveno odpovídajícím typem tachografu, nebude možné s ním vykonávat přepravy, kde jsou řidiči povinni dodržovat doby řízení a odpočinků podle nařízení (ES) č. 561/2006.

Pro všechny ostatní, jejichž vozidla uvedená do provozu již jsou nebo do pátku ještě budou, se prozatím nic nemění. I nadále mohou vést záznamy činností tak, jak byli dosud zvyklí. To znamená buď pomocí digitálního tachografu nebo u starších vozidel stále ještě platným záznamem na tzv. kolečka.

I tady se ovšem pokroku nevyhneme. Starší vozidla, pokud půjde o mezinárodní provoz, budou muset být postupně vybavována smart tachografy. Ačkoliv již termíny přechodu na nový systém známe, je předčasné je zveřejňovat, protože jde prozatím pouze o návrh, nikoliv o platné znění nařízení.

Státní tiskárna cenin již v předepsaných termínech vyrábí a personalizuje karty řidiče, dílny, podniku i kontrolní karty v provedení „GEN 2“ (na kartách označeno jako „G2“), které plně využijí možností smart tachografů. Ani tady ale není třeba se obávat. Jak karta řidiče, tak karta podniku mají plnou kompatibilitu, to znamená, že karty I. generace jsou funkční a použitelné ve smart tachografu a stejně tak karty II. generace (GEN 2) se mohou používat v současných běžných digitálních tachografech. Poněkud jinak tomu je u karty dílny a částečně i u kontrolní karty.

A co vlastně můžeme od smart tachografu očekávat? Jak ho poznáme, jak ho budou využívat kontrolní orgány a co všechno nám to v blízké budoucnosti umožní? Na všechny tyto a řadu dalších otázek Vám můžeme odpovědět na odborném semináři, pořádaném CSPSD. Některé informace budeme ale i nadále přinášet na stránkách CSPSD.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…