ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Elektrokoloběžky v evropských zemích

Elektrokoloběžky v evropských zemích

Stále více turistů si v zahraničí pronajímá elektrokoloběžky pro rychlejší přepravu po městě. Také se ovšem, stejně jako u nás, množí odpůrci této přepravy. Základní předpisy pro jejich provozování jsou v jednotlivých státech odlišné. My jsme pro vás připravili přehled pravidel pro jízdu na koloběžkách v několika evropských státech.

Ekologický dopravní prostředek, který musí být správně užíván

Jedná se o ekologicky šetrný prostředek pro přepravu po městě. V každodenním životě ale vzniká mnoho problémů při jeho pohybu ve městech, hlavně proto, že uživatelé často neznají nebo nerespektují pravidla pro provoz koloběžek. Například jezdí po chodnících, v pěších zónách a po přechodech pro chodce. Dokonce se už staly smrtelné nehody; jedna je evidována v Madridu, tři případy už jsou zaznamenány ve Francii a například známá youtuberka zemřela v Londýně po srážce s autem. Vážná nehoda se nedávno stala v centru Prahy, kde opilý cizinec najel do skupiny dalších turistů.

Pravidla v evropských zemích

Pro provoz v Německu a Francii potřebujete povinné ručení a povinná cyklistická přilba je potřeba při řízení elektrokoloběžky v Portugalsku. Pojďme se tedy jednotlivě podívat na další právní ustanovení ve vybraných evropských zemích.

Rakousko

- maximální rychlost je do 25 km/h a výkon do 600 Wattů

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,8 promile

- minimální věk pro řízení je 12 let

Německo

- maximální rychlost je do 25 km/h

- zařazena mezi malé motorky, jízdní kola nebo chodce s omezenou rychlostí do 6 km/h

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně, pokud někde není umístěna speciální značka "E-Scooter free"

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 14 let

- je zde povinné pojištění za cca 30 Eur, kdy vám na elektrokoloběžku vydají malou poznávací značku

- nesmíte přepravovat děti

- doporučená je cyklistická přilba

Švýcarsko

- maximální rychlost je do 20 km/h a výkon do 500 Wattů

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 16 let

Francie

- maximální rychlost je do 25 km/h a výkon není legislativně omezen

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 12 let

Itálie

- maximální rychlost je do 20 km/h a výkon není legislativně omezen

- zařazena mezi malé motorky, jízdní kola nebo chodce s omezenou rychlostí do 6 km/h

- po chodníku a pěší zóně se může pohybovat maximálně 6 km/h

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 18 let a od 14 let je můžete řídit s řidičský průkazem AM

- za snížené viditelnosti musí jezdec nosit reflexní vestu

- v Miláně je provoz zcela zakázán

Španělsko

- zatím nemají obecné předpisy

Nizozemí

- jsou vnímány jako mopedy, ale jelikož nemají sedadlo řidiče, tak jsou zakázány

Česká republika

- maximální rychlost je do 25 km/h a výkon do 1000 Wattů

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- nesmíte je řídit pod vlivem alkoholu = 0 promile

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…

Setkání s ministrem dopravy

Do programu letošního výročního setkání mobilních expertních jednotek CSPSD byla zařazena také část…