ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Používání tachografu při výcviku v řízení

Používání tachografu při výcviku v řízení

Novelizací zákona 111/1994 Sb. došlo od 1.10. k mnoha změnám, které se týkají tzv. výjimkových přeprav. Poměrně bouřlivou diskusi vyvolalo používání tachografu ve vozidlech používaných pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo osvědčení o odborné způsobilosti či jejich přezkoušení.

Pravidla jsou ale jasná a nekompromisní. Pokud je vozidlo spadající do výjimek uvedených v čl. 13 nařízení (ES) 561/2006 vybaveno tachografem, musí ho řidič použít pro vedení záznamu o dobách řízení a odpočinku. Alespoň to tak uvádí zákon 111/1994 Sb. v §3a odst. (6).

V případě, že je vozidlo vybaveno analogovým tachografem, vyplní řidič před jízdou záznamový list, tak jak to uvádí prováděcí vyhláška 478/2000 Sb., a vede záznam předepsaným způsobem. Pro použití digitálního tachografu musí být řidič držitelem karty řidiče, kterou před zahájením jízdy vloží do slotu číslo 1 tachografu.

Kartu řidiče vydá úřad obce s rozšířenou působností na základě žádosti řidiči, který je držitelem řidičského oprávnění, s výjimkou řidičského oprávnění pro skupiny vozidel AM, A1, A2, A nebo B1. Prakticky jediný problém může nastat tam, kde žadatel není držitelem řidičského oprávnění pro skupinu B a získává skupinu B + C ve sdruženém výcviku.

V takovém případě není možné splnit požadavek zákona 111/1994 Sb. a čistě teoreticky by žadatel ani neměl být přijat do výcviku. Domníváme se však, že by se v tomto případě mohlo, ba dokonce i mělo, postupovat alespoň podle §3a odst. (6), bodu 2. zákona 111/1994 Sb. a záznam vést ručně. Náležitosti ručního záznamu uvádí vyhláška 478/2000 Sb. v §1b odst. (3).

Co se týká dokládání činností řidiče pro aktuální den a předchozích sedm dní, provádí se manuální vložení činností prostřednictvím digitálního tachografu.V případě analogového tachografu pak ručním záznamem na záznamový list, nebo jiným způsobem.

Takto prozatím hovoří legislativa. V blízké době bude na MD probíhat jednání, které by mohlo některé podmínky změnit. Pokud se tak stane, budeme Vás včas informovat.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…