ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Motorkáři a cyklisté zahajují sezónu

Motorkáři a cyklisté zahajují sezónu

V jarním počasí druhého březnového víkendu se na silnicích objevilo mnohem více jízdních kol než v uplynulém zimním období. Po přestávce vyrazili také motocyklisté. Přesto, že jarní teploty byly tak trochu předčasné, v další části roku musíme se zvýšeným provozem těchto dvoukolových motorových i nemotorových vozidel počítat.

Mnohokrát již bylo (a mnohokrát ještě bude) řečeno či napsáno, že cyklisté patří spolu s chodci k těm nejzranitelnějším účastníkům provozu. Zejména ti, kteří jízdu na kole považují za rekreační sport a bicykl vytáhnou až za příznivého počasí. Zimní přestávka nebývá dlouhá a jízda na kole se prý nezapomíná ani po mnoha letech. Jenže nejde ani tak o techniku jízdy, jako o bezpečný pohyb cyklistů ve stále náročnějším silničním provozu. Tomu je sice nejlépe se vyhnout, ale někdy to pro přesun z místa A do bodu B prostě jinak nejde.

Ochrannou přilbu musí užít za jízdy na kole cyklista mladší 18 let. Zákon o silničním provozu vyžaduje, aby přilba byla nasazená a řádně připevněná na hlavě. Cyklisté ve věku nad 18 let ochrannou přilbu z hlediska pravidel provozu používat nemusejí, ale pro vlastní bezpečnost by ji užívat měli. Následky na životech a zdraví při nehodách cyklistů jsou markantně rozdílné v souvislosti s užíváním či neužíváním ochranné přilby. Cyklisté by neměli zapomínat ani na to, že jsou podle zákona řidiči nemotorových vozidel a jejich povinností tudíž je řídit se pravidly silničního provozu a dodržovat je.

Motorkáři jsou zase považováni za ty, kteří příliš riskují. Samozřejmě ne všichni, ale… něco na tom asi bude. Vypovídají o tom i úhrnná statistická čísla, například při srážce s pevnou překážkou nebo se stromem byla v roce 2017 vysoká závažnost dopravních nehod evidována právě u motocyklistů. Také pro ně platí povinnost užití ochranné přilby a ve vlastním zájmu by měli i oblečení přizpůsobit možnému pádu. Kvalitní rukavice, boty a další bezpečnostní doplňky mohou následky nehody podstatně zmírnit.

A my všichni, včetně řidičů motorových vozidel, bychom si znovu měli připomenout, že vzájemná ohleduplnost, tolerance a slušnost je to nejdůležitější. V životě i na silnici.

K jízdě na kole a motocyklu také na:

https://www.cspsd.cz/525-jak-ma-byt-kolo-spravne-vybaveno

https://www.cspsd.cz/storage/files/psp_cyklista.pdf

https://www.cspsd.cz/511-cyklista-na-prejezdu

https://www.cspsd.cz/501-cyklista-na-vozovce

https://www.cspsd.cz/498-cyklista-na-chodniku

http://www.ibesip.cz/cz/motocyklista/bezpecne-rizeni-motocyklu

http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/motocyklista/besip-148x210.pdf

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…