K otázkám věkové hranice povinných zdravotních prohlídek a obecně k řízení motorových vozidel ve vyšším věku stručně z publikací Bezpečná mobilita ve stáří(Štikar, Hoskovec, Šmolíková, Praha 2007) a Senioři za volantem (Novák a kol., Praha 2008):
Obecně je známo, že celková psychická a somatomotorická schopnost lidí se s rostoucím věkem snižuje. I když zřejmě porostou nároky a možnosti seniorů na účast na běžných životních aktivitách, mezi něž očividně patří i řízení automobilu, zůstává skutečností, že schopnost bezpečně a spolehlivě řídit je u řidičů vyšších věkových kategorií obvykle více či méně změněna a že v některých případech jim může interakce s ovládacími a asistenčními systémy běžných vozidel činit jisté potíže. S věkem řidiče se též mění jeho schopnost čelit různým nepříznivým vlivům, které na něj při jízdě nezbytně působí, především mechanickým vlivům (zrychlení, zpomalení, odstředivé síly, vibrace a otřesy), dále zhoršená kvalita ovzduší, teplota, vlhkost, rychlejší změny atmosférického tlaku související s klesáním či stoupáním vozidla v horském terénu, změny osvětlení, omezení pohybu při delší jízdě atd. (Novák a kol., Praha 2008, s. 12).
Senioři jsou často účastníky dopravní nehody, za kterou jsou zodpovědní. Způsob jízdy starších řidičů je často značně pomalejší, opatrnější a defenzivnější, protože se nechtějí rozhodovat pod časovým tlakem. Pokud někdo vyvolá svou riskantní jízdou kritickou situaci, pak je starší řidič často přetížen. Příkladem může být nehoda, při které řidič narazí do vozidla řidiče, jedoucího před ním. Mnozí mladší řidiči nedodržují bezpečný odstup od vozidel jedoucích před nimi nebo najedou na již z dálky viditelnou překážku ve vysoké rychlosti, přičemž brzdí až na poslední chvíli. Za ním jedoucí starší řidič je konfrontován s kritickou situací velmi náhle (Štikar, Hoskovec, Šmolíková, Praha 2007, s. 27).
Ze srovnávání nehodovosti u seniorů se skupinou řidičů mladších 65 let vyplývá následující:
Více kolizí je u řidičů seniorů zaznamenáno při:
S přibývajícím věkem se snižuje výkonnost smyslů, zejména zrakového a sluchového. Shrneme-li nedostatky ve zrakové oblasti, pak se zřetelem k řízení vozidla je třeba zmínit následující fenomény, které jsou zahrnuty do rozsáhlého komplexu věkově podmíněných deficitů:
Změny vyšších kognitivních funkcí:
Skutečnost, že lidský subjekt je schopen udržet jistý soubor jevů v ohnisku své pozornosti jen po jistou omezenou dobu, je známa již velmi dlouho. Obvykle se předpokládá, že po cca 1 hodině intenzivní aktivní činnosti úroveň pozornosti naprosté většiny jedinců výrazně poklesne a že jejich způsobilost spolehlivě a bezpečně vykonávat požadovanou činnost je pak silně omezena. O řidičích dopravních prostředků či operátorech a dispečerech dopravních systémů to platí zejména. Rychlost tohoto poklesu a doba, od níž se začne výrazněji uplatňovat je ovšem závislá na individualitě řidiče, avšak obecně s rostoucím věkem se výraznější poklesy pozornosti projevují dříve a obvykle probíhají rychleji (to však nemusí být pravidlem, sportovní trenéři znají pojem „stařecká vytrvalost“).
Nejvýznamnější složkou stimulů, působících na řidiče, jsou stimuly vizuální. Bez nich nelze proces řízení vozidla za současného stavu technologie vůbec realizovat. Obecně se usuzuje, že s postupujícím poklesem úrovně pozornosti se zmenšuje aktuální účinné zorné pole řidiče a že se také mění jeho tvar. Změní se i reakční doba řidiče na vizuální podněty. Je známo, že tato doba je značně závislá na věku řidiče, ale i na okolnostech a zejména pak na osobnosti řidiče, která se promítá též do míry osobní zodpovědnosti (Novák a kol., Praha 2008, s. 39).
Řada studií shodně ukazuje, že stárnutím trpí výkonnost zejména v takových činnostech, které kladou vyšší nároky na rychlé zpracování nových informací.
Rozdíly v míře úbytku schopností u jednotlivých osob však varují před zobecněním, že starší člověk je méně výkonný než člověk mladší. V inteligenčních zkouškách se ukazuje, že asi třetina osob ve věku 50 – 60 let má výsledky lepší, než je průměr osob dvacetiletých (Štikar, Hoskovec, Šmolíková, Praha 2007, s. 79).
Při úvahách o vlivech lidského faktoru na spolehlivost a bezpečnost interakce řidičů s dopravními prostředky a systémy je třeba vzít v úvahu, že poklesům úrovně pozornosti jsou vystaveni všichni řidiči bez rozdílu věku, pohlaví a řidičské zkušenosti a že poklesy pozornosti lidských subjektů jsou zcela přirozeným jevem, který ovšem probíhá u každého člověka poněkud jinak;
že podobně neznalost a nedostatečná zkušenost působí nehody rovněž u všech kategorií řidičů a čelí se jí obvykle pouze úvodními řidičskými zkouškami. Ty se však v průběhu života jednotlivce dosud povinně neopakují a nebezpečí plynoucí z tzv. vyjití ze cviku je obecně značně podceňováno;
že dalšími závažnými negativními vlivy na spolehlivost a bezpečnost funkce lidského činitele za volantem automobilů jsou působení alkoholu a jiných drog, působení stresu a posléze vlivy sklonu některých řidičů k netolerantnímu až agresivnímu chování.
Zcela předběžně lze soudit, že agresivní tendence se projevují spíše mezi mladšími ročníky současné populace řidičů, jejich výskyt ve vyšším věku však vůbec nelze vyloučit. V kombinaci s pocitem větší řidičské rutiny u některých seniorů a z něho vyplývající tendence k podceňování obecně platných pravidel bezpečné jízdy a též s případnou současně probíhající degradací jiných významných řidičských schopností (prodloužení celkové reakční doby, omezení zorného pole, zhoršení sluchu) mohou pak takové tendence k agresivnímu chování starších řidičů být velmi nebezpečné. (Novák a kol., Praha 2008, s. 39).
Použité zdroje:
NOVÁK, M. et al Senioři za volantem. 1. vyd. Praha: ČVUT, Fakulta dopravní, 2008, 139 s. ISBN 978-80-87136-02-7.
ŠTIKAR, J., J. HOSKOVEC a J. ŠMOLÍKOVÁ. Bezpečná mobilita ve stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 135 s. ISBN 978-80-246-1339-0.
-ež-