ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Přizpůsobte rychlost a buďte vidět

Přizpůsobte rychlost a buďte vidět

Hned první pracovní den nového roku připravil řidičům ztížené podmínky v podobě hustého a místy i vydatného sněžení. Právě v takové situaci je nutné přizpůsobit rychlost a způsob jízdy stavu vozovky a povětrnostním podmínkám. Řidič by měl jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Přitom nesmíme zapomínat na to, že brzdná dráha se výrazně prodlužuje:


Brzdnou dráhu prodlužuje i použití letních pneumatik:


Snížená viditelnost vyžaduje správné osvětlení vozidla. Zákon o silničním provozu, § 32 odst. 2 a 4:

(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.

Snížená viditelnost je definována v § 2 písm. ff) jako situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.

A co mlhová světla?

(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

Užití zadních světel do mlhy na vozidle, které jimi je vybaveno, je na rozdíl od dřívější právní úpravy při jízdě za mlhy, sněžení a hustého deště povinné. Přitom se nezohledňuje, nakolik je viditelnost snížena, případně jaká je skutečná dohledná vzdálenost. Není zohledněno ani to, že užití zadních světel do mlhy může být v některých případech nevhodné, když by mohlo dojít k oslnění ostatních účastníků provozu. Rovněž se nestanovuje zvláštní omezení nejvyšší dovolené rychlosti při jízdě s užitím světel do mlhy, jako to plyne například z německé právní úpravy. Je proto nutné vyjít z obecné právní úpravy, kde je v této souvislosti zvlášť významné ustanovení § 18 odst. 1.

Přední světla do mlhy lze užít pouze v případech, kdy je řidič povinen užít zadní světla do mlhy. Platí tedy, že svítit předními světly do mlhy je možné pouze v případě, že jsou současně užita také zadní světla do mlhy. Užití předních světel do mlhy však není povinné (BUŠTA, P., KNĚŽÍNEK, J.: Praha 2016, s. 85).

A ještě poslední podmínka správného osvětlení:

(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.


Několik tipů pro jízdu v zimních podmínkách jsme převzali z:

http://www.ibesip.cz/cz/ridic/bezpecne-rizeni-vozi...

Pár tipů:

  • Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.
  • Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou (u vozidel s manuální převodovkou).
  • Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor ještě zvládne. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, pokud zastavíte, většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete.
  • Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
  • Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak a je proto dobré si to na bezpečném místě důkladně vyzkoušet. Můžeme využít opuštěnou plochu, velké parkoviště bez aut apod., vždy však bude lepší absolvovat některou ze škol bezpečné jízdy.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…