ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Nákladní vozidlo s nebezpečnou závadou stupně C

Nákladní vozidlo s nebezpečnou závadou stupně C

V první polovině února letošního roku bylo při běžné silniční kontrole na území karlovarského kraje Policií ČR zastaveno nákladní vozidlo s přívěsem. Technickou silniční kontrolu vozidla prováděl pracovník mobilní expertní jednotky, který je držitelem osvědčení kontrolního technika STK. K výsledku kontroly nám poslal vyjádření.

Tažné vozidlo soupravy bylo bez závad. Avšak u propojení s přívěsem chyběl kabel EBS. EBS je nadstavba ABS, obsahuje i další systémy/čidla pro zajištění jízdní stability vozidla/soupravy při brzdění. Pokud má vozidlo EBS a přívěs je bez EBS nebo není připojený kabelem, tažné vozidlo brzdí při snížené adhezi přerušovaně (ABS), kdežto přívěs brzdí natvrdo a tím pádem může a nejspíš půjde do smyku. V pravotočivé zatáčce vlek ohrozí protijedoucí vozidlo. Taková závada tedy může být příčinou vážné nehody. Ostatně taková nehoda nákladního auta s přívěsem a osobního vozidla se právě v karlovarském kraji nedávno stala.


U přípojného vozidla byly zjištěny ještě další nebezpečné a vážné závady:

  • Poškozený ráfek levého zadního kola (B)
  • Prasklé kotouče na pravých kolech: přední kolo 2x, zadní kolo 3x (z toho jedna prasklina velká, jdoucí do vnějšího i vnitřního okraje kotouče) (C)


Bílým fixem je označena poloha všech prasklin na brzdových kotoučích přívěsu (pravá strana), levá strana přívěsu byla v pořádku.

  •  Zadní odrazové desky vybledlé od slunce (B)

S ohledem na zjištěné závady stupně C byla řidiči zakázána další jízda. 

Dopravních nehod v důsledku technické závady vozidla bylo v roce 2014 nahlášeno celkem 467 a dvě osoby při nich zemřely.


Závěrem informace o systému EBS, převzato z: http://www.volvotrucks.com/trucks/czech-market/cs-cz/trucks/safety/preventing_accidents/pages/ebs_efficient_brakes.aspx

Systém EBS je součástí dvou různých programových sad - Medium a High. Druhá z nich je určena pro tahače s návěsem.

Některé funkce systému EBS zaměřené na bezpečnost a pohodlí:
Protiblokovací brzdy ABS.
Snímač opotřebení obložení (LWS) upozorní řidiče, když zbývá méně než cca 20 % brzdového obložení.
Řízení systému opotřebení obložení (LWC) vyrovnává rozdíly vzniklé různým opotřebením brzdového obložení u jednotlivých náprav.
Varování při zvýšené teplotě brzd (BTW).
Kombinování brzd - v případě potřeby je účinek brzd kol posílen aktivací pomocné brzdy.
Synchronizace uzávěrky diferenciálu (DLS) - před aktivací uzávěrky diferenciálu jsou synchronizovány otáčky poháněných kol.

Systém řízení trakce (TCS) s protiprokluzovým a synchronizačním účinkem - distribuuje záběrovou sílu rovnoměrně mezi jednotlivá poháněná kola.
Externí požadavky na brzdu (EBD) z jiných systémů.
Analýza opotřebení obložení vypočítává počet kilometrů zbývajících do konce životnosti obložení.
Řízení brzdicího momentu (DTC) zabraňuje zablokování poháněných kol na kluzkém povrchu při uvolnění pedálu plynu.
Řízení uzávěrky diferenciálu (DLC) - automatické zapojení uzávěrky diferenciálu při nízkých rychlostech u samostatných i zdvojených náprav.
Pomoc při rozjezdu do kopce - brzdy se uvolní po dosažení nastaveného točivého momentu motoru nebo po uvolnění pedálu spojky u vozů s manuální převodovkou či přibližně jednu sekundu po uvolnění brzdového pedálu u vozů s automatickou převodovkou.
Asistence při nouzovém brzdění zvyšuje brzdný tlak s cílem optimalizovat brzdění a zkrátit brzdnou dráhu.
Monitorování brzd kol průběžně kontroluje funkčnost brzd.
Sledování stavu systému EBS prostřednictvím elektronického systému vozidla TEA a systému VCADS Pro.
Varování při poklesu výkonu brzd - systém, který řidiče upozorní v případě, že je brzdný účinek příliš nízký ve srovnání s tlakem na pedál.
Elektronický stabilizační program (ESP) - stabilizace brzd pro tahače s návěsem
s pohonem 4x2, 6x2 a6x4. Součást sady EBS High.
Kontrola síly na spojovacím zařízení (CFC) mezi tahačem a přívěsem.
Brzda přívěsu (TB) umožňuje provádět bezpečnostní kontrolu při výměně přívěsů.


Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…

Setkání s ministrem dopravy

Do programu letošního výročního setkání mobilních expertních jednotek CSPSD byla zařazena také část…