ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Kdo smí řídit trolejbus?

Kdo smí řídit trolejbus?

Trolejbus je v zákoně o silničním provozu definován jako motorové vozidlo a zároveň je podle zákona č. 266/1994 Sb., zákon o drahách, považován za drážní vozidlo. Řídit drážní vozidlo na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální, lanové a vlečce mohou jen osoby s platným průkazem způsobilosti k řízení drážního vozidla (§ 45 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb.).

Zákon o drahách a jeho prováděcí vyhláška č. 16/2012 Sb. stanovují podmínky k získání průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla:

Zákon č. 266/1994 Sb., § 45 odst. 2:

(2) Průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla vydává drážní správní úřad žadateli, který prokázal odbornou způsobilost zkouškou. Zkoušce se může podrobit žadatel, který:

a) dosáhl předepsaného věku a vzdělání,

b) je spolehlivý k řízení drážního vozidla (§ 46),

c) prokázal svou zdravotní způsobilost,

d) podrobil se předepsané výuce a výcviku.

Podle vyhlášky č. 16/2012 Sb. je minimální věk pro řidiče trolejbusu 21 let a ukončené základní vzdělání. Požadované odborné znalosti jsou stanoveny v příloze č. 7. Výuka a výcvik obsahuje kromě jiného např. výcvik v odstraňování provozních poruch trolejbusu v délce nejméně 15 hodin, jízdní výcvik v řízení a obsluze trolejbusu pod dozorem v délce nejméně 25 hodin.

Jako řidič motorového vozidla musí být řidič trolejbusu držitelem příslušné skupiny řidičského oprávnění. Odborná způsobilost k řízení motorových vozidel je stanovena v § 90 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. 

Odstavec 3 se vztahuje přímo k řízení drážních vozidel v provozu na pozemních komunikacích:

(3) Při řízení drážních vozidel,která jsou používána v provozu na pozemních komunikacích, musí být řidič tohoto vozidla držitelem oprávnění k řízení drážního vozidla podle zvláštního právního předpisu. Řidič trolejbusu musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny D.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Maďarský Ikarus

Historie těchto velmi známých autobusů začala na budapešťském předměstí v roce 1895. Z původní…

Cyklisté, přechod je pro chodce!

Věta „Přechod pro chodce je určen chodcům“ vypadá poněkud bizarně. A kdyby přechod užívali skutečně…

Evropské silnice jsou stále nejbezpečnější

Na pozemních komunikacích v Evropské unii bylo v roce 2017 usmrceno následkem dopravních nehod 25…

Počet obětí nehod stoupá

V prvním čtvrtletí roku 2018 vyšetřovala Policie České republiky 23 048 dopravních nehod; nejvyšší…