ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Kdo smí řídit trolejbus?

Kdo smí řídit trolejbus?

Trolejbus je v zákoně o silničním provozu definován jako motorové vozidlo a zároveň je podle zákona č. 266/1994 Sb., zákon o drahách, považován za drážní vozidlo. Řídit drážní vozidlo na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální, lanové a vlečce mohou jen osoby s platným průkazem způsobilosti k řízení drážního vozidla (§ 45 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb.).

Zákon o drahách a jeho prováděcí vyhláška č. 16/2012 Sb. stanovují podmínky k získání průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla:

Zákon č. 266/1994 Sb., § 45 odst. 2:

(2) Průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla vydává drážní správní úřad žadateli, který prokázal odbornou způsobilost zkouškou. Zkoušce se může podrobit žadatel, který:

a) dosáhl předepsaného věku a vzdělání,

b) je spolehlivý k řízení drážního vozidla (§ 46),

c) prokázal svou zdravotní způsobilost,

d) podrobil se předepsané výuce a výcviku.

Podle vyhlášky č. 16/2012 Sb. je minimální věk pro řidiče trolejbusu 21 let a ukončené základní vzdělání. Požadované odborné znalosti jsou stanoveny v příloze č. 7. Výuka a výcvik obsahuje kromě jiného např. výcvik v odstraňování provozních poruch trolejbusu v délce nejméně 15 hodin, jízdní výcvik v řízení a obsluze trolejbusu pod dozorem v délce nejméně 25 hodin.

Jako řidič motorového vozidla musí být řidič trolejbusu držitelem příslušné skupiny řidičského oprávnění. Odborná způsobilost k řízení motorových vozidel je stanovena v § 90 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. 

Odstavec 3 se vztahuje přímo k řízení drážních vozidel v provozu na pozemních komunikacích:

(3) Při řízení drážních vozidel,která jsou používána v provozu na pozemních komunikacích, musí být řidič tohoto vozidla držitelem oprávnění k řízení drážního vozidla podle zvláštního právního předpisu. Řidič trolejbusu musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny D.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Není čas ztrácet čas

Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku…

Odborné školení ve Varšavě

Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro…

Překračování hranic má svá pravidla, i když vlastně…

Není to tak dávno, co bylo z důvodu potřeby prosazování změn, které přinesl Balíček mobility I,…

Setkání s ministrem dopravy

Do programu letošního výročního setkání mobilních expertních jednotek CSPSD byla zařazena také část…