ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Brzdná dráha vlaku

Brzdná dráha vlaku

Média informují o dalších nehodách na železničních přejezdech; na přelomu července a srpna se během 24 hodin vlak s motorovým vozidlem srazil dvakrát.

První nehoda vlaku s traktorem naštěstí neměla fatální následky, ale byla v jejím důsledku značně poškozena také železniční trať. Druhá nehoda skončila smrtí řidiče vozidla. Nepozornost, únava, spěch, sklony k riskantnímu chování? V současné době možná ke všem možným příčinám přispívá i nezvykle horké počasí.

V kolonce srážka s vlakem statistického přehledu nehod za první pololetí je zaznamenáno 70 nehod. O život při těchto nehodách přišlo osm lidí. Z různých průzkumů či anket v rámci prevence je patrné, že řidiči motorových vozidel mají velmi různou a značně zkreslenou představu o tom, jak rychle může jedoucí vlak zastavit. Jinými slovy o reálné brzdné dráze vlaku, jejíž délku ve většině případů podceňují.

Nejvyšší dovolená rychlost vlaku

Povolená rychlost je různá v závislosti na místních podmínkách, ale nejvyšší povolená rychlost vlaku v České republice je 160 km za hodinu. Pro názornější představu – vlak jedoucí touto rychlostí ujede 43 metrů za vteřinu. Nezapomínejme také na to, že rychlost přijíždějícího vlaku je velmi nesnadné odhadnout, což se může stát osudným i těm, kteří koleje (přes zákaz) přecházejí.

Stovky metrů

Brzdná dráha pak závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti vlakové soupravy. Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 - 1 200 m. Do výpočtu brzdné dráhy motorového vozidla se zahrnuje i reakční doba řidiče, stejně tak je nutné v případě brzdné dráhy vlaku zohlednit i reakční čas strojvedoucího.

Navíc se vozidlo může vznítit, protože než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů a následkem tření dojde k hoření. 



Pravidla pro přejíždění železničních přejezdů jsou stanovena (§ 28 a 29 zákona o silničním provozu). Najdete je i na těchto stránkách

https://www.cspsd.cz/732-znovu-zeleznicni-prejezd

S použitím zdroje:

https://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozurnal/_zprava/rychlik-k-zastaveni-potrebuje-dlouhou-vzdalenost-lehce-potom-dojde-k-nehode--1315461






































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































S použitím zdroje:

https://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozurnal/_zprava/rychlik-k-zastaveni-potrebuje-dlouhou-vzdalenost-lehce-potom-dojde-k-nehode--1315461

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Užívání pozemních komunikací má svá pravidla

Vyšetřování nehody s fatálními následky z konce září letošního roku ještě nebylo uzavřeno, ale z…

Manipulace pod lupou

Dvakrát do roka pořádá organizace ECR (Euro Contrôle Route) týdenní soustředění expertů na…

Proč zimní pneumatiky

Především proto, že nám to každoročně od 1. listopadu nařizuje zákon o silničním provozu. Ale také…

Omezení řidičského oprávnění?

Nic nového; a už vůbec nic proti řidičům ve vyšším věku. Mnozí z nás si ještě pamatují razítko v…